Το ταχίνι σου φτιάχνει τη διάθεση

0
137

xronopoulos-apostolosΓράφει ο Απόστολος Χρονόπουλος, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, πτυχιούχος του Τμήματος Διατροφής του London South Bank University  [BSc (Hons) Human Nutrition].

Όλο και περισσότεροι άνθρωποι ενσωματώνουν το ταχίνι στη διατροφή τους εξειτείας των ευεργετικών του ιδιοτήτων στη χοληστερίνη του αίματος, η οποία προκαλεί σοβαρές βλάβες στα όργανα του σώματος και αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακής νόσου. Τα άτομα που θέλουν να προσλάβουν τα καλά λιπαρά μέσω της τροφής και έχουν αποκλείσει άλλες πηγές ω -3 και ω – 6 λιπαρών οξέων, όπως τα ψάρια θα πρέπει να δουν το ταχίνι με άλλο μάτι.

Το ταχίνι προέρχεται από το σουσάμι, το οποίο έχει αλεσθεί και έχει πολτοποιηθεί. Ωστόσο, διατηρεί όλα τα θρεπτικά συστατικά του σουσαμιού. Αποτελεί φυτικής προέλευσης τρόφιμο με υψηλής βιολογικής αξίας φυτική πρωτεΐνη. Είναι πλούσιο σε αμινοξέα όπως η μεθειονίνη, η τρυπτοφάνη, η λευκίνη και η αργινίνη, ενώ είναι σχετικά φτωχή η περιεκτικότητά του σε λυσίνη. Κατά συνέπεια, όταν συνδυαστεί με τρόφιμα που περιέχουν λυσίνη, όπως τα όσπρια και οι ξηροί καρποί, η πρωτεΐνη που προκύπτει είναι υψηλής βιολογικής αξίας και διαθεσιμότητας, καθώς πλησιάζει τη βιολογική αξία ζωικών πρωτεϊνών, όπως η καζεΐνης.

Μια κουταλιά ταχίνι περιέχει 89 θερμίδες και όχι μόνο δεν παχαίνει όταν καταναλώνεται με μέτρο αλλά παρέχει στον οργανισμό τα πολύτιμα «καλά λιπαρά» του.

Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Medicinal Food και πραγματοποιήθηκε σε πειραματόζωα με συμπτώματα κατάθλιψης, έδειξε ότι η συστηματική χορήγηση συστατικών του σουσαμιού είχε δράση ανάλογη των αντικαταθλιπτικών φαρμάκων.

Επιπλέον, χάρη στην υψηλή περιεκτικότητα σε ασβέστιο και μαγνήσιο αλλά και θειαμίνης και τρυπτοφάνης, το σουσάμι μπορεί να συμβάλλει στην παραγωγή σεροτονίνης, την ευκολότερη χαλάρωση και την επίτευξη βαθύτερου ύπνου.

Το σουσάμι (Sesamum indicum L.) είναι ένας σπόρος που αποτελείται κυρίως από λίπη (εκ των οποίων πολλά είναι πολυακόρεστα λιπαρά οξέα) ενώ θεωρείται πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών και ειδικότερα φαινολικών ενώσεων. Περιέχει βιταμίνη Ε, βιταμίνη Β6, ασβέστιο και μαγνήσιο. Ο συνδυασμός αυτός προσφέρει καλύτερη μυϊκή λειτουργία και χαλάρωση, και ενδεχομένως να μειώνει τους πόνους περιόδου στις γυναίκες. Στο σουσάμι ξεχωρίζουν οι ειδικές λιγνάνες του όπως η σησαμίνη, η σησαμολίνη και η σησαμόλη.

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με μια άλλη μελέτη που πραγματοποιήθηκε στο Τμήμα Χημείας Τροφίμων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, το σουσάμι παρουσιάζει αντιφλεγμονώδη δράση και προστασία της επιδερμίδας από τις ακτίνες UV.

Μια μελέτη σε αρουραίους βρήκε ότι οι λιγνάνες του σουσαμιού είναι πιο αποτελεσματικές από τις λιγνάνες του λιναρόσπουρου όσον αφορά στη καθυστέρηση του καρκίνου του μαστού.

Τέλος, μια μετα-ανάλυση που δημοσιεύθηκε το 2016 και περιέλαβε επτά δημοσιευμένες μελέτες βρήκε ότι η πρόσληψη σουσαμιού ήταν αποτελεσματική στη μείωση του οξειδωτικού στρες, αυξάνοντας τα επίπεδα της βιταμίνης Ε και της βιταμίνης C στο αίμα. Επίσης φαίνεται πως το σουσάμι αυξάνει ορισμένα αντιοξειδωτικά ένζυμα του οργανισμού όπως είναι η σουπεροξειδική δισμουτάση (SOD), η γλουταθειόνη (GSH) και η καταλάση.

Βιβλιογραφία

Luciana de Almeida Vittori Gouveia, Carolina Alves Cardoso, Glaucia Maria Moraes de Oliveira, Glorimar Rosa and Annie Seixas Bello Moreira. Effects of the Intake of Sesame Seeds (Sesamum indicum L.) and Derivatives on Oxidative Stress: A Systematic Review.

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.